Wednesday 6 July 2016

Kenali Jenis-Jenis Zakar


Zakar lelaki boleh dikategorikan kepada 10 kumpulan berdasarkan pada keadaan bentuk batang zakar itu sendiri. Berdasarkan rajah di atas, jenis-jenis zakar tersebut adalah:

  1. Pucuk Rebung - Zakar jenis ini mempunyai batang zakar yang tebal dan kepala zakar yang lebih kecil. Bentuknya kelihatan tirus dari pangkal ke kepala zakar.
  2. Tiang Bendera-Zakar ini mempunyai bentuk yang lebih kurang sama dengan zakar pucuk rebung. Akan tetapi, saiz kepala takuknya besar sedikit dari zakar pucuk rebung. Ciri utama zakar tiang bendera adalah keadaannya semasa tegang yang mencanak dan mendongak ke atas dan rapat ke tundun.
  3. Timun-Zakar jenis timun mempunyai saiz batang dan kepala zakar yang hampir sama. Akan tetapi, bentuk batang zakar tidak lurus dan agak bengkok sedikit ke bawah.
  4. Kayu Balak-Zakar kayu balak adalah zakar yang hampir sama dengan zakar timun tetapi batang zakarnya lebih tebal. Zakar kayu balak juga berbentuk lurus.
  5. Batang Kayu-Zakar batang kayu pula hampir sama dengan zakar kayu balak cuma ukur lilit zakar batang kayu adalah sederhana. Batang zakar jenis ini juga berbentuk lurus.
  6. Lemang-Zakar lemang adalah zakar yang mempunyai ukur lilit yang paling kecil tetapi saiz batangnya agak panjang. Zakar lemang juga berbentuk lurus.
  7. Terong-Zakar terong menyerupai zakar kayu balak kecuali batang zakarnya bengkok sama ada ke kanan atau ke kiri.
  8. Pisang-Zakar pisang menyerupai terong kecuali batang zakarnya bengkok ke atas semasa tegang.
  9. Torpedo-Zakar terpedo menyerupai zakar kayu balak akan tetapi semasa tegang, batang zakar mendongak ke atas dan condong sedikit.
  10. Topi keledar- Zakar topi keledar mempunyai kepala takuk yang tirus. Semasa tegang, kepala takuk tertarik ke bawah menjadikan ia berbentuk seperti topi.
  11. Cendawan-Zakar cendawan adalah zakar idaman setiap lelaki. Keistimewaan zakar cendawan adalah kepala takuknya yang agak kembang semasa tegang. Ini menyebabkan kepala zakar mempunyai saiz yang paling besar dan zakar menyerupai bentuk cendawan.
Di bawah ini disertakan senarai ringkasan jenis zakar dan bentuknya.
  1. Pucuk Rebung-Berbentuk tirus dan tajam
  2. Tiang Bendera-Lurus dan tegak ke atas
  3. Timun-Lurus dan bengkok sedikit ke bawah
  4. Kayu Balak-Tebal, besar dan panjang.
  5. Batang Kayu-Sederhana besar dan panjang
  6. Lemang-Kurus, lurus dan panjang
  7. Terong-Tebal, besar dan bengkok ke kanan/kiri.
  8. Pisang-Tebal, besar dan bengkok ke atas.
  9. Torpedo-Tebal, besar dan mendongak.
  10. Topi keledar-Kepala zakar tertarik semasa tegang.
  11. Cendawan-Besar, panjang dan kepala takuk kembang.

No comments:

Post a Comment